Beste VAC’er,
Dag Amateur-cineast,
In deze nieuwbrief gaat onze aandacht naar de filmwedstrijd, die doorgaat in november 2022.
Daarnaast vindt u een verslag van ons bezoek aan IBC 2022 op 9 en 11 september 2022.
Filmwedstrijd VAC
Het leidmotief van VAC is: de cineast een podium bieden.
Op basis van de ingeschreven films zien wij de mogelijkheid alle projectie te doen op 3 dagen.
We zullen daarom projecteren op 6 november en op 12 en 13 november. Telkens zullen de projecties aanvangen om 10.30 uur om s ’avonds te eindigen rond 18.00 uur.
Op zondag 13 november zal rond 17.00 de algemene laureaat en de laureaten van de bijzondere prijzen bekend gemaakt worden.Daarna wordt een receptie voorzien aangeboden door VAC.
De gedetailleerde projectievolgorde zal u eerstdaags in een bijzondere nieuwsbrief ontvangen.
Zoals u weet heeft het filmfestival plaats in het OC Ermenrike Tuinwijkstraat 66 te Kieldrecht. Dit OC heeft een make-over ondergaan. De projectiezaal is onveranderd gebleven. Deze was reeds perfect. Wel heeft het cafetaria een volledige transformatie ondergaan waarbij ze niet alleen groter maar ook luchtiger werd. Meer dan in het verleden is het OC Ermenrike een voorbeeld van hoe een cultureel centrum anno 2022 er zou moeten uitzien.
Reserveer alvast in uw agenda de festivaldata zodat wij u er zeker mogen ontmoeten. En breng nog wat sympathisanten mee. Voor de cineasten en voor ons is het immers belangrijk veel bezoekers te mogen ontvangen.
IBC 2022
Zoals u weet heeft het IBC (International Broadcasting Convention) haar jaarlijkse beurs in de RAI te Amsterdam.
Dit jaar vond het evenement plaats van 9 tot 12 september 2022.
Op de openingsdag, 9 september ben ik Amsterdam afgezakt. Ik was niet de enige. Om me te laten registreren moest ik in de file aanschuiven gedurende 50 minuten. De file was zeker 500 m lang.
Enfin nadat ik geregistreerd was kwam ik binnen in de wereld van de meest moderne technische apparatuur op audio – visueel en communicatie vlak.
De exposanten, meer dan 1000, lieten allen hun beste toestellen zien.
Nadat ik de vele standen had doorgelopen stel ik vast dat de videorecorder zoals wij deze kennen slechts sporadisch nog opduikt. En dan meestal nog enkel high-end toestellen. Als uitleg kreeg ik te horen dat enkel dit segment nog zinvol was. De ‘consumer’ toestellen werden verdrongen door ofwel de smartphone ofwel het fototoestel dat ook video kan opnemen.
Natuurlijk waren er bij Canon nog een 3tal toestellen te zien die binnen de mogelijkheden van de budgetten van de financieel sterkere amateur passen. Ook BlackMagic Design had met zijn Pocket Cinema Camera’s 4K en 6K nog betaalbare camera’s tentoongesteld. Panasonic was niet aanwezig.
Sony was volledig gericht op de Sony α. Dit toestel is multifunctioneel en kan zowel als fototoestel als videocamera gebruikt worden en moet ook als een high-end toestel aanzien worden. Wel is bij zowel de Canon toestellen als de Sony camera’s als opslagmethode een long-gop compressie gebruikt. Dit impliceert dat bij de postproductie de mogelijkheid tot beeldcorrectie beperkter is dan wanneer elk beeld integraal wordt geregistreerd.
Indrukwekkend waren de standen van RED en ARRI . Zij stelden er hun meest professionele toestellen ten toon, samen met aangepaste Lenzen. Dit materiaal wordt gebruikt om dure Hollywood-producties mee te maken.
Schitterend, maar niet te betalen. ( Meestal wordt dit materiaal gehuurd.)
Opvallend was dat de aandacht van quasi alle producenten een nieuwe reeks PTZ camera’s voorstelde.
PTZ camera staat voor Pan, Tilt en Zoom Camera. Het zijn camera’s die op een vast punt geplaatst worden en vanop afstand bediend worden. Dit is een puur professioneel product.
Het wordt gebruik in vergaderingen om de verschillende sprekers op een vergadering op een aanwezige Video Wall te projecteren, zonder dat er een cameraman bij te pas komt.
TV stations gebruiken regelmatig PTZ camera’s voornamelijk voor reality-tv. Hierbij denk ik aan First Date, of Temptation Island. Een cameraman zou bij de opnames immers storend werken.
Ook voor Nieuwberichten wordt uitsluitend met PTZ camera’s gewerkt.
Vermits er op bedrijfsvlak meer aandacht besteed wordt aan beeldcommunicatie, die mogelijk geworden is door de snelle stabiele internet verbindingen die momenteel bestaand, is, naast het gebruik van een webcam dat door particulieren gebruikt wordt, het accentueren van PTZ camera’s commercieel belangrijk voor de producenten.
Atomos, gekend van haar monitors was ook prominent aanwezig om haar producten onder de aandacht te blijven brengen.
Het aanbod van lenzen was enorm. De grote merken stelden hun laatste prime lenzen en video lenzen voor. Allemaal geschikt voor Full-Frame sensoren. Canon, Xeed, DZO, Tokina, Sigma, Zeiss, zijn maar enkele van de aanwezigen.
Als minimum norm wordt overal en in alle camera’s 4K weerhouden. De komst van 8K camera’s en montagesystemen zal niet meer lang op zich laten wachten. We zien immers meer en meer aanbieders. Adobe en De Vinci Resolve hebben reeds montageprogramma’s die 8K RAW feilloos kunnen verwerken.
Een andere trend die duidelijk vast te stellen was, is het remote werken via het internet.
Vele bedrijven garanderen snelle en stabiele verbindingen.
Andere bedrijven leggen de nadruk op het werken via de Cloud waarbij grote data perfect kunnen opgeslagen en gebruikt worden zelfs voor videomontage.
Dit verslag is zeker niet volledig. Het audiogebeuren en de satellietcommunicatie heb ik hier niet besproken
Besluit.
Op deze beurs er geen uitgesproken vernieuwing. PTZ camera’s zijn immers een aanpassing van de bestaande camera’s aan marktwensen.
4K en 8K waren op de vorige versie ook al aanwezig, alhoewel nu 4K als basisnorm geldt zowel in de opnametoestellen als in de montage programma’s en in de exportmedia.
Een andere vaststelling is dat enkel nog de high-end camcorders gecommercialiseerd worden.
Ook het professioneel werken voor videobewerking via de cloud en het internet, en de daarmee gaande snelle communicatiekanalen worden belangrijker.
Meer dan in het verleden was deze beurs gericht op de gespecialiseerde professionele gebruiker. Zelfs een professional die zich niet op één bepaald onderdeel in de audio- video of communicatie gebeuren richt, loopt op deze beurs verloren.
Veel filmplezier,
Marc Huygelen
Voorzitter VAC