Dag VAC’er
Dag Amateur-Cineast
In deze laatste nieuwsbrief van 2022 gaat de aandacht voornamelijk naar onze wensen voor 2023.
Daarnaast informeren wij u over de opleidingen die zullen gegeven worden. Hierbij is de opleiding voor het werken met DaVinci Resolve een door mij aan te bevelen opleiding.
Als technisch artikel verklaart Rudy Willox het begrip Virtuele Montage. Misschien dat je dit al wist, maar dit artikel zal op een eenduidige wijze begrijpelijk maken hoe een computermontage de videobestanden gebruikt.
—————————————————-
Nieuwjaarswensen
2023, een jaar met nieuwe uitdagingen, biedt zich aan.
De gevolgen van COVID zijn bij de amateurfilmers nu pas duidelijk aan het worden. We zien clubs verdwijnen en ledenaantallen teruglopen. De contacten zijn beperkter geworden, waardoor er minder uitwisseling van films plaatsvindt.
Toch is het belangrijk dat wij ons ervan bewust blijven dat er in ons ganse leven slechts één hobby, of belangrijke hobby is, ‘het maken van films’.
Deze hobby mag nooit opgegeven worden, zeker niet als we wat ouder worden of als we wat met de gezondheid sukkelen.
Het maken van film maakt immers deel uit van wie wij zijn. Indien wij dit loslaten, dan gaat er een stuk van ons verloren, en dat moeten wij ten zeerste vermijden.
De inspanningen om een film te maken en af te werken zijn groot, maar het plezier om dan naar de buitenwereld te kunnen komen met een eigen filmproductie overtreft de inspanningen en geven de grootst mogelijke voldoening.
VAC heeft begin november 2022 een succesvol filmfestival kunnen organiseren, gespreid over 3 dagen, waarin elke ingeschreven film geprojecteerd werd.
Een festival is echter meer dan enkel films bekijken. Het is een waardering krijgen van een jury, als filmrealisator voorgesteld worden aan het publiek, aan de bar met collega-cineasten van mening kunnen wisselen over uw hobby.
Wij hopen in 2023 een even succesvol festival te kunnen organiseren, want als cineast bent u dit waard.
Veel filmprezier in 2023
Marc Huygelen
Voorzitter
—————————————————-
Opleidingen in 2023
VAC voorziet een opleidingsdag in maart.
Onderwerpen:
Het gebruik van licht en kleur in de film
Dynamische cutting
Hiervoor zal een uitnodiging verzonden worden met de juiste datum en locatie
Breedbeeld voorziet een breed gamma aan opleidingen. Deze opleidingen van de Breedbeeld filmschool richten zich voornamelijk naar een jonger publiek die nog een carrière wensen op te bouwen in de filmwereld.
De opleidingen staan echter ook open voor elke amateurcineast.
In maart organiseert Breedbeeld een workshop Montage waarvoor 3 data zijn voorzien. Als er interesse is, wees er dan snel bij want er zijn slechts 5 deelnemers per sessie voorzien.
Alle opleidingen die door breedbeeld Film School worden aangeboden zijn terug te vinden op deze link https://breedbeeld.org/projecten/breedbeeld-film-school
SNT Brugge organiseert voor de liefhebbers Color Grading in DaVinci Resolve . Naast color grading wordt in deze module ook nog het maken en bewerken van 2 en 3D composities toegelicht. Ook de basisopleiding (monteren met DaVinci Resolve) wordt opnieuw gelanceerd.
Het is een virtuele cursus dus kunt u deze thuis op eigen tempo volgen. Persoonlijk het ik in september het eerste deel van de cursus gevolgd. Dit behandelde het monteren via DaVinci Resolve. Ik kan dus uit eigen ervaring stellen dat deze cursus een aanrader is voor iedereen die met het gratis montageprogramma DaVinci Resolve wenst te werken.
Marc Huygelen
Voorzitter
—————————————————-
Wat is Virtuele Montage?
Als we een video montage programma op de PC goed willen gebruiken, dan is het heel belangrijk dat we ook begrijpen hoe een montage programma werkt.
Vandaag monteert zo goed als iedereen video op een computer.
Deze vorm van monteren wordt ook wel ‘virtuele montage’ genoemd.
Maar, waar komt deze benaming vandaan? Waarom wordt dit virtueel genoemd?
Als we het begrip ‘virtueel’ opzoeken, dan krijgen we volgende uitleg hiervoor:
Iets wat niet echt is, maar wel echt lijkt of wat slechts denkbeeldig is.
Waar slaat dit nu eigenlijk op in verband met een montage systeem?
Om dit te begrijpen, kunnen we best de volgende vraag stellen:
Stel dat ik drie uren aan beeldmateriaal heb ingeladen op de harde schijf van mijn computer.
Van die drie uren beeldmateriaal maak ik een film van anderhalf uur.
Hoeveel uren video heb ik uiteindelijk op mijn harde schijf?
Het antwoord hierop is drie uren.
Een groot aantal mensen denkt nog steeds dat de montage gebeurt door het kopiëren van video naar een sequentie of een tijdslijn. Dit is fout.
Wanneer we videoclips in onze montage invoegen, dan plaatsen we alleen maar een instructie voor ons montage programma.
We maken eigenlijk een Edit Decision List (EDL) of een lijst met instructies.
Bijvoorbeeld, onderstaande lijst toont ons een montage van twee videobestanden in een nieuwe sequentie die we ‘Versie 01’ noemen.
Versie 01
001 VA1 clip abc 00:00:00:00 00:00:02:00 00:02:14:22 00:02:16:22
002 VA1 clip dfg 00:00:02:01 00:00:05:08 01:14:33:05 01:14:36:12
001 en 002 zijn de ‘edits’ die we gemaakt hebben.
Als we dus regel 1 (edit 001) lezen, dan betekent VA1 dat we van het gekozen videobestand ‘clip abc’ de Video en het Audiospoor 1 gebruiken. De twee eerste tijdcodes van de regel zijn het inpunt en het uitpunt van onze sequentie of montage. De twee volgende tijdcodes van de regel zijn de tijdcodes van het inpunt en uitpunt van onze gekozen clip abc.
We geven dus als instructie aan onze montagesoftware dat we voor het eerste beeld in onze montage, clip abc willen weergeven vanaf tijdcode 02:14:22 tot tijdcode 02:16:22
We vertellen dus aan onze software dat – wanneer we weergave (Play) selecteren in onze sequentie – onze software het betreffende videobestand moet gaan zoeken op onze harde schijf en het vervolgens moet weergeven vanaf tijdcode 02:14:22 tot tijdcode 02:16:22.
Vervolgens moet onze software het videobestand van clip dfg op onze harde schijf opzoeken en hiervan eveneens het video en audiospoor 1 weergeven vanaf tijdcode 01:14:33:05 tot 01:14:36:12. Dit is dan edit 002
V1 |
CLIP ABC |
CLIP DFG |
A1 |
CLIP ABC |
CLIP DFG |