Nieuwsbrief 2 – 2022

Dag VAC’er,
Dag Amateur-Cineast
In deze nieuwsbrief komt het filmfestival van VAC aan bod.
Tevens is er een dringende oproep om nieuwe bestuurders voor de VAC.
Na de toelichting in nieuwsbrief 01-2022  over Freeplay Music, wens ik toch nog summier de aandacht hierop te trekken en de sterke punten te onderlijnen.
Als technisch artikel zal ik het hebben over het verschil tussen 8 – 10 – en 12 bit video en het belang ervan voor u.
Voor een aantal zal het een heropfrissing zijn van gekende materie, voor sommige een verduidelijking die zij al lang wensten.
Filmfestival VAC
Verlost van Covid regels is de VAC aan het zoeken naar een betaalbare en geschikte zaal voor een volledig weekend waar ze haar filmfestival kan laten doorgaan.
Tot op heden heeft deze zoektocht geen resultaat opgeleverd.
Een alternatief dat binnen het bestuur werd overwogen was een virtueel festival te laten doorgaan.
Dit idee is echter niet weerhouden omdat hierdoor de essentie van het bestaan van VAC wordt aangetast.
VAC wenst elke cineast een podium te geven.
Dit impliceert dat elke ingezonden film moet kunnen geprojecteerd worden, en anderzijds dat de cineast aan het aanwezige publiek moet worden voorgesteld.
Daarom is besloten het filmfestival, voorzien in dit voorjaar, af te gelasten en een nieuw festival te laten doorgaan op het weekend van 5 en 6 november en 12 en 13 november 2022. Deze dagen zijn  gereserveerd in het OC Ermenrike te Kieldrecht. Uit respect voor de cineasten  zijn deze data door ons aangepast tegenover de initiële planning  zodat er op dezelfde datum geen 2 evenenmenten plaatsvinden.
VAC zoek nieuwe bestuurders
Zoals in vorige nieuwsbrief al gemeld, wordt de continuïteit van de VAC door haar bestuur gegarandeerd.
Echter van de 5 bestuurders hebben er 2 meegedeeld dat zij op het einde van dit jaar (2022)  zich wensen terug te trekken.
Met 3 bestuurders kan de VAC niet blijven bestaan. Alle activiteiten van de VAC worden immers gedragen door de bestuurders.
Daarom vraag ik met aandrang dat iedereen die zich geroepen voelt om mee te werken aan de continuïteit van de VAC zich kenbaar te maken. Deze oproep is zeer belangrijk want zonder nieuwe bestuurders stelt zich een groot probleem voor 2023.
Freeplay Music
In de nieuwsbrief 01/2022 heb ik meegedeeld dat op de website een schriftelijke uitleg staat hoe je Freeplay Music kunt gebruiken.
Tevens hebben wij een tutorial gemaakt waarin stap voor step uitgelegd wordt hoe je muziek kunt zoeken en downloaden. Ook de beperkingen in het gebruik ( o.a. uitsluiten van commercieel gebruik) zijn opgesomd.
Het gebruik van Freeplay Music is inbegrepen in het lidgeld van 25 euro. Je moet niets extra betalen en deze muziek library is ook in orde voor SABAM.
Daarbij komt dat je Freeplay Music mag gebruiken om je films te illustreren die je op Youtube plaatst.
Indien je nog geen gebruik maakt van Freeplay Music, of indien leden van je club een muziek-library zoeken die omvangrijk en betaalbaar is, dan is het zeker de moeite om op basis van de instructie die je vindt op de website of in de tutorial eens te grasduinen bij Freeplay Music. Ook voor je collega in je filmclub kan dit een goedkoop alternatief zijn.
Maak gebruik van Freeplaymusic, het is er voor jullie. Ben je er nog niet mee vertrouwd, test dan deze music library. Als je wenst dat er toelichting gegeven wordt in je club, contacteer mij.
Bitdiepte en kleurweergave voor video begrijpen
Het vermogen van een videocamera om een ​​vloeiende overgang in kleurschakeringen te kunnen maken is een belangrijke factor bij het maken van filmische beelden. Om dit uit te drukken wordt weergegeven in hoeveel bits per kleur per beeld kunnen opgenomen worden.
Wat is een bit en wat is een pixel.
Alle videocamera’s nemen hun beelden op als digitale bestanden.
Deze binaire digitale bestanden bestaan ​​uit stukjes data die bits ( data bits) worden genoemd en die een 1 of een 0 kunnen zijn.
Videobeelden zijn gemaakt van kleurpunten. Deze kleurenpunten worden pixels genoemd. De specifieke kleur van elke pixel wordt bepaald door de verschillende hoeveelheden kleuren (rood, groen en blauw) die aanwezig kunnen zijn.
Bitdiepte verwijst naar het aantal bits informatie – 1’s en 0’s – dat wordt gebruikt om de 3 basiskleuren ( rood, groen, blauw)  – kleurkanalen – voor elke pixel vast te leggen.
De meest gebruikte termen zijn 8 bit video, 10 bit video en soms ook al 12 bit video.
8-bit video:
Bij 8-bit videobestandsformaten zijn er 8 bit gegevensopslag (het bereik van binaire getallen 00000000 tot 11111111) beschikbaar voor elk kleurkanaal.
Dit is 8 maal de keuze tussen 0 en 1 of 2 X 2 X 2 X 2 X 2 X 2 X 2 X 2 = 256  variaties per kleurenkanaal.
De resulterende combinatie van 256 tinten rood, 256 tinten groen en 256 tinten blauw betekent dat er 16.777.216 (256 x 256 x 256) mogelijke kleuren zijn in een 8-bit videobeeld.
10-bit video:
Bij 10-bit videobestandsformaten zijn er 10 bit gegevensopslag (het bereik van binaire getallen 0000000000 tot 1111111111) beschikbaar voor elk kleurkanaal.
Dit betekent dat er bij de 8 bit combinatie nog 2 maal 1 bit combinatie bijkomt zodat er 256 X 2 X 2 = 1024 mogelijke tintwaarden per kanaal zijn. Ander uitgedrukt er zijn 1024 tinten rood, 1024 tinten groen en 1024 tinten blauw mogelijk wat in totaal 1024 X 1024 X 1024 of 1.073.741.824 mogelijke kleuren in een 10-bit videobeeld geeft.
12-bit video:
Bij 12-bit videobestandsformaten zijn er 12 bits gegevensopslag (het bereik van binaire getallen 000000000000 tot 111111111111) beschikbaar voor elk kleurkanaal.
Dit betekent dat er bij de 10 bit combinatie nog 2 maal 1 bit combinatie bijkomt zodat er 1024 X 2 X 2 = 4096 mogelijke tintwaarden per kanaal zijn. Ander uitgedrukt er zijn 1096 tinten rood, 4096 tinten groen en 4096 tinten blauw mogelijk wat in totaal 4096 X 4096 X 4096 of 68.719.476.736 mogelijke kleuren in een 12-bit videobeeld geeft.
Door de bitdiepte te vergroten, neemt ook bestandsgrootte toe van uw videofile omdat er meer informatie moet opgenomen worden door uw camera.
Een 10 bit videobestand geeft immers per kleur 4 maal zoveel kleurniveau’s dan een 8 bit videobestand, wat meer videoinformatie vraagt.

 

 

 

 

 

 

Grafiek met de mogelijke kleuren in 8 bit, 10 bit en 12 bit video.
Camera’s en monitoren
DSLR’s en high-end prosumer-videocamera’s nemen intern 8-bit video op.
Canon en Nikon DSLR’s gebruiken een variant van het MOV-bestandsformaat, terwijl Panasonic en Sony het AVCHD-formaat gebruiken. Hoewel externe recorders met deze camera’s kunnen worden gebruikt om op te nemen in een 10-bit formaat (zoals ProRes), zijn er beperkte voordelen aangezien de meeste camera’s alleen een 8-bit signaal kunnen uitvoeren.
De Panasonic Lumix GH5 is ongebruikelijk onder spiegelloze camera’s, omdat hij intern 4K-beelden kan opnemen in een 10-bit formaat tot een framesnelheid van 30p en een 10-bits signaal naar een externe recorder kan sturen bij hogere framesnelheden.
Canon’s C200, uit de EOS Cinema-reeks, neemt 4K op in 10-bit of 12-bit CinemaRAW-formaat, afhankelijk van de geselecteerde framesnelheid, en kan ook 4K UHD 8-bit beeldmateriaal opnemen in een MP4-bestandsformaat.
Bioscoopcamera’s zoals die van Blackmagic Design, RED en Arri kunnen 10-bit ProRes-videobestanden opnemen, maar kunnen ook RAW-beelden opnemen in een 12-bit bestandsformaat. Sommige professionele camera’s van Sony hebben zelfs de mogelijkheid om 16-bit video op te nemen met een externe recorder-upgrade.
De meeste consumentenmonitoren, televisies en projectoren die momenteel op de markt zijn, zijn 8-bit apparaten, en hoewel 10-bit videomonitoren beschikbaar zijn, vragen ze een premium prijs vanwege hun hogere specificaties. 10-bit computermonitoren komen vaker voor, maar de meeste grafische kaarten voor computers geven alleen een 10-bit signaal af bij het weergeven van videogames.
Videobewerkings- en beoordelingssoftware zoals Adobe Premiere Pro, Final Cut of Davinci Resolve werken intern op 10-bit of hoger, maar hebben mogelijk extra video-uitvoerapparaten nodig om een ​​10-bit voorbeeldsignaal van de videoweergave te leveren.
Er is een beperkt aanbod van 12-bit monitoren, zoals de referentiemonitoren van Dolby, maar deze zijn bedoeld voor hoogwaardige professionele bewerkings- en kleurcorrectiesuites.
Waarom is de bitdiepte van belang?
Het menselijk oog kan slechts ongeveer 10 miljoen kleuren onderscheiden, dus waarom hebben we in een wereld waar de meeste weergaveapparaten 8-bit zijn en al 16,7 miljoen kleuren produceren, videobestanden met een hogere bitdiepte nodig?
In veel situaties en voor veel toepassingen zijn 8-bit videoformaten prima.
Werken met 10-bit of 12-bit video vereist meer gegevensopslag en een krachtigere computer voor het bewerken van uw beeldmateriaal.
De 8-bit beperkingen van slechts 256 tinten voor elk kleurkanaal kunnen echter kleurbanden veroorzaken in gebieden met gradatie in toon, zoals een blauwe lucht in uw afbeelding.
OVER HET ALGEMEEN GEEFT DE EXTRA INFORMATIE IN BEELDMATERIAAL MET EEN HOGERE BITDIEPTE VEEL MEER RUIMTE VOOR KLEURCORRECTIE IN VERGELIJKING MET 8-BIT BEELDMATERIAAL, WAAR DE BEELDKWALITEIT SNEL ACHTERUIT KAN GAAN.
Het extra bereik van tinten (1024 versus 256) in een 10-bit afbeelding geeft ook meer speelruimte voor het corrigeren van uitvergrote hooglichten of diepe schaduwen in een onder- of overbelichte video. Over het algemeen geeft de extra informatie in beeldmateriaal met een hogere bitdiepte veel meer ruimte voor kleurcorrectie in vergelijking met 8-bit beeldmateriaal, waar de beeldkwaliteit snel achteruit kan gaan.
Het grotere toonbereik maakt videobestanden met een hogere bitsnelheid ook veel beter bij het maken van greenscreen-opnamen of het werken met digitale effecten. Door de computer gegenereerde afbeeldingen worden meestal geproduceerd met hogere bitdiepten, dus wanneer ze worden samengesteld met 8-bits video, worden de digitaal gegenereerde elementen gereduceerd tot de lagere bitdiepte en kan de beeldkwaliteit eronder lijden.
Conclusie.
Het begrijpen van bitdiepte is essentieel indien u het maximale uit uw camera wenst te halen of indien u een nieuwe camera wenst aan te kopen.
Ook is het essentieel om te weten hoe u de optimale montage kunt realiseren.
Bitdiepte is echter slechts één aspect van een videobestandsformaat. De kwaliteit van uw opgenomen beeld is ook afhankelijk van factoren zoals kleurbemonstering (bijv. 4:2:0, 4:2:2 of 4:4:4) en de gegevenssnelheid waarmee het is opgenomen.
Dit artikel is gebaseerd op een artikel van  Pete Tomkies gepubliceerd in Videomakers
Veel filmplezier
Marc Huygelen
Voorzitter VAC