Nieuwsbrief 6 – 2022

Dag VAC’er,
Dag Amateur-Cineast,
Juli en augustus zijn de vakantiemaanden bij uitstek voor het overgrote deel van de bevolking.
Kinderen en/of kleinkinderen hebben geen school, een aantal bedrijven sluit de deuren.
Ook voor ons als amateurfilmers bieden de maanden juli en augustus vele filmmogelijkheden.
De dagen zijn langer en er is meer licht. Zeker de aanwezigheid van licht is belangrijk om mooie beelden te kunnen opnemen.
Wel oppassen met de intensiteit van de zon.
Teveel zon moet gecompenseerd worden, want anders zijn de contrasten tussen de lichte en donkere partijen te uitgesproken.
Naast een juiste witbalans kunnen hiervoor manueel volgende instellingen aangepast worden: de ISO-instelling verlagen, het diafragma verkleinen, en een snellere sluitertijd instellen.
–  ISO-instellingen moeten zoveel mogelijk rond het ISO-ijkpunt van de sensor liggen, liefst lager dan hoger. Dus bij een lichte dag zijn instellingen van ISO 400 of lager zeker te overwegen.
–  Een ideaal diafragma moet gezocht worden tussen f6.7 en f11. Dan heeft men een ideale opening waarbij de scherpte van het beeld vrij groot is. Voor alle duidelijkheid een groot diafragma (lensopening) wordt weergegeven met een laag f-getal.
–  Als sluitersnelheid wordt de voorkeur gegeven aan een veelvoud van de opnamesnelheid, m.a.w. bij een opname van 25 bps dient een ideale sluitersnelheid een veelvoud hiervan te zijn t.t.z. 50; 75; 125; 250 enz.
Idem als er met 50 bps gefilmd wordt.
Als er aandacht moet besteed worden aan een kleine scherptediepte (het onderwerp is scherp en de rest is vaag) dan wordt, bij stilstaande beelden, best in maximale tele-stand gefilmd. Hier is de diafragma instelling de bepalende factor. Hoe groter het diafragma (hoe lager de f-waarde), hoe kleiner de scherptediepte.
Het spreekt voor zich dat bij een grote opening veel licht de sensor kan bereiken. Daarom dat de ISO-instelling hier dan meestal lager is en de sluitertijd hier meestal sneller.
Als je aan deze enkele technische punten denkt bij het filmen, dan zal je zeker mooie beelden hebben.
Mooie beelden vormen immers een essentiële voorwaarde in onze hobby. Zij zijn de basis waarmee we kunnen beginnen.
Deze beelden vertellen immers je verhaal. Het verhaal is en blijft het belangrijkste in een filmproductie. Zoals in het verleden woorden in een boek ons konden boeien, doen wij dit nu met beelden in een film.
Of je nu een kortfilm maakt, een reisfilm, een informatieve documentaire, een reportage, een filmimpressie, om het voor je publiek boeiend te houden moet de film een verhaal vertellen.
Dus, alvorens aan de opnames te beginnen, denk goed na welke boodschap je wenst te brengen en wie je publiek zal zijn.
Dit alles bepaalt de beelden die je opneemt en de wijze waarop je deze beelden monteert.
En in je montage begin je met een reeks sterke beelden die onmiddellijk de aandacht van de kijker trekken.
Zelfs als je sterk wenst te vernieuwen en je wenst te profileren op platforms zoals YouTube – Vimeo – TikTok, ook dan zijn bovengenoemde regels van toepassing.
Want zoals hierboven ook gezegd werd: ken het publiek waarvoor je een film maakt. Ook op YouTube – Vimeo – TikTok is er een waardevol publiek, maar het vraagt duidelijk en andere filmvormgeving dan er door ons tot nu toe traditioneel gebruikt wordt
Vb: Als je met kinderen of kleinkinderen naar Frankrijk op reis gaat, en je bezoekt Disneyland Parijs, dat kan je een reportage maken van de drukte die er heerst, je kunt de verschillende attracties in beeld brengen en je kunt de kinderen of kleinkinderen centraal stellen.
Je kunt een film maken voor de kinderen/ kleinkinderen, of een film voor het grote publiek.
Het spreekt voor zich dat beide films verschillend zullen zijn, zelfs als je de kinderen/ kleinkinderen in beide films centraal stelt.
Daarom blijft het belangrijk goed na te denken welke film je gaat maken. Zelfs als je de beide films wil maken moet je er bij de opnames ook mee rekening houden.
Iedereen weet dat er door onze amateur-cineasten minder en minder films gemaakt worden.
Daarom een oproep om deze zomer meer te filmen.
Films zijn nodig voor het overleven van onze hobby, voor het overleven van onze clubs, voor het overleven van ons als hobbyist.
Wat en hoe je ook wenst te filmen, ik wens jullie allen een goede filmzomer.
Marc Huygelen
Voorzitter VAC